Fizik Dersinin Püf Noktaları
Fizik dersi genelde öğrencilerin gözünde büyüyen, klasik öğrenme ilkelerine göre anlatıldığında sıkıcı hale gelen bir yapı haline gelmiştir. 2007 yılı itibariyle geçilen yapılandırıcı eğitim sisteminde öğrenciler merkeze alınarak daha etkili bir hale gelmiştir. Öğrenci bilgiyi ezberlemek yerine yapılandırmacı eğitime göre gerçek hayatta uygulamalı, aktif öğrenmelidir. Bunun için çeşitli etkinlikler yapılabilir.
Rol oynama, istasyon, proje çalışmaları, konuşma halkası, problem çözme, örnek olay gibi yöntemlerle fizik öğretimini daha eğlenceli hale getirilebilir. Simülatör ve benzetim yoluyla öğrenilenler daha kalıcı hale gelebilir.
Öğretmen derste rehber olmalı ve öğrencilerini yönlendirmelidir. Ayrıca işbirlikli öğrenme ile sınıfta içine kapanık başarı duygusu düşük iç denetimi olmayan öğrencilerde cesaretlendirilebilir. Böylece başarı duygusu tüm sınıfa yayılmış olur.
Öğretmen fizik dersinde derse başlamadan önce öğrencilerinin ön bilgilerini sınamalı ve hazır bulunuşluk seviyelerine göre dersi anlatmalıdır. Öncelikle derse etkili bir giriş yapılmalı. Bu da en iyi şu şekilde olabilir;
Daha sonra çocuklara bu video ve olaylarla ilgili soru sorarak çocukların konuyu keşfetmelerini sağlamak gerekir. Çocuklar bu olayları keşfederken kendi tanımlarını oluştururlar.
Sonraki adımda konu ile ilgili ulaştığımız olayların tanımı ve teorik denklemleri tartışılır. Öğrenciler eski öğrendiği bilgiler ile yeni öğrendiği bilgileri karşılaştırır. Böylece konu derinleşir.
Düzgün dairesel hareket konusunu ve basit harmonik hareket konusunu öğrenen bir öğrenci bunları birbiriyle karşılaştırıp, analiz edebilir. Benzerlik ve farklılıkları görebilir.
Son olarak ise temel bir değerlendirme yapılır. Süreç ve ürün öğrencilerle birlikte çağdaş değerlendirme yaklaşımları ile değerlendirilir.
Fizik bilimi sürekli ilerlemekte olduğu için öğretmen kendini geliştirmeli ve donatmalıdır. Hem alan hemde meslek bilgisi donanımını geliştirmelidir. Böylece öğrencilerin fizik dersinde güncel, teknolojik, araştırmacı ve yapılandırmacı yönü yönlendirilerek geliştirilmiş olur. Fizik öğretmenleri yaşam boyu öğrenme ilkelerine göre hizmet içi eğitim, fizik öğretimi panelleri ve proje organizasyonlarında katılarak kişisel eğitim ve mesleki bilgisini geliştirerek öğretimi daha eğlenceli bir hale getirir.
Fizik dersinde mutlaka deneyler, simülasyonlar kullanılmalıdır. Dersin etkili biçimde işlenmesi için öğretmenler dersini mutlaka önceden planlaması gerekmektedir. Ayrıca teknolojik gelişmeleri yakından takip ederek sürekli yeniliklerden haberdar olmalıdır.
Gökay BAKAR
Fizik Bölüm Başkanı
Şu an herhangi bir yorum yok. İlk yorumu yapmak ister misiniz?